ARVO PÄRT. SAKRAALINEN MINIMALISMI.
16.06.2025 / 19:00 / Mikaelin kirkko, Turku
Meditatiivinen konsertti Arvo Pärtin musiikilla.
Kamarimusiikki yhdistyy ääniterapiaan!
Konsertissa esitetään maailmankuulun virolaisen säveltäjän Arvo Pärtin teoksia epätavallisella kokoonpanolla - piano, viulu ja arkaaiset gongit.
Konsertissa esitetään maailmankuulun virolaisen säveltäjän Arvo Pärtin teoksia epätavallisella kokoonpanolla - piano, viulu ja arkaaiset gongit.
Muinaisista ajoista lähtien on musiikkia käytetty sielun korkeimpien aistien saavuttamiseen, pääsemään iankaikkisuuteen, lisäämään ihmisten tietoisuutta ja herättämään jumalallisia tunteita. Arvo Pärtiä pidetään yhtenä viimeaikaisen henkisen musiikin tekijöistä. Arvo Pärtin teokset, joita sakraaliset instrumentit vahvistavat, ovat erityisen syvällisiä.
Arvo Pärtin musiikkityylille viitataan usein nimellä "uusi yksinkertaisuus" sekä "sakraalinen minimalismi" tai "uudenlainen siunausmusiikki".
Hän itse määrittelee itse:
”Jokainen lause on oma hengenveto. Sen sisäinen kipu ja sen poistuminen ovat yhteydessä toisiinsa ja muodostavat hengityksen. Taukojen aikana tulee oppia kuuntelemaan hiljaisuutta, tuntemaan kunkin äänen tuottama värinä, sen kesto, siirtyminen seuraavaan ääneen ja sen vaiheen paino. Kiirehtimättä, tulee arvioida jokainen askel pisteestä toiseen nuottipaperilla. On otettava seuraava askel vasta sen jälkeen, kun on käynyt läpi kaikki mahdolliset nuottien variantit ”puhdistustulen” kautta. Vain sen läpi käynyt ääni voi olla täydellinen. ”
”Jokainen lause on oma hengenveto. Sen sisäinen kipu ja sen poistuminen ovat yhteydessä toisiinsa ja muodostavat hengityksen. Taukojen aikana tulee oppia kuuntelemaan hiljaisuutta, tuntemaan kunkin äänen tuottama värinä, sen kesto, siirtyminen seuraavaan ääneen ja sen vaiheen paino. Kiirehtimättä, tulee arvioida jokainen askel pisteestä toiseen nuottipaperilla. On otettava seuraava askel vasta sen jälkeen, kun on käynyt läpi kaikki mahdolliset nuottien variantit ”puhdistustulen” kautta. Vain sen läpi käynyt ääni voi olla täydellinen. ”
Konsertissa kuullaan seuraavat Arvo Pärtin teokset:
• Fratres
• Für Alina
• Spiegel im Spiegel
• Variationen zur Gesundung von Arinuschka
• Ukuaru valss
• Passacaglia
• Für Alina
• Spiegel im Spiegel
• Variationen zur Gesundung von Arinuschka
• Ukuaru valss
• Passacaglia

Jo kaksikymmentä vuotta Leena Laasin intohimona on ollut barokkiviulu. Hän on suorittanut Taide- ja musiikkiakatemian maisterintutkinnon varhaisen musiikin tulkinnan osastolla erikoistuen barokkiviuluun ja hallitsee myös tämän instrumentin erityispiirteet vapaasti.
Aktiivisen esiintyjätoiminnan lisäksi Leena Laas on viulunopettaja ja on ohjannut mestarikursseja Kokkolassa (Suomi) ja Tukholmassa (Ruotsi). Leena Laas toimii Keilan ja Nõmme Musiikkikoulussa viulunopettajana.


tai ennen konserttia paikan päällä
12 € / opiskelijat (7-18v)
18 € / opiskelijat ja eläkeläiset
28 € / ennakkomyynti
35 € / konserttipäivänä
18 € / opiskelijat ja eläkeläiset
28 € / ennakkomyynti
35 € / konserttipäivänä
Konsertti kestää 1,5-2 tuntia ilman taukoa
Ovet avataan klo 18:30
Ovet avataan klo 18:30

GONGI on yksi vanhimmista soittimista, joita käytetään ajattelun ja havaintokyvyn laajentamiseen, vastaanottaen sitä, mikä jää yleensä havaintoalueen ulkopuolelle. Intiassa, Kiinassa ja Etelä-Aasiassa gongia on pidetty kultti-instrumenttina jo muinaisista ajoista lähtien ja sitä käytetään meditaatioon sekä henkisiin tarkoituksiin.
Gongi on luonteeltaan idiofoni, luoden ns. luonnollista valkoista kohinaa yhdessä laajasta harmonisten hienovaraisten ylä-äänten melkein kuulumattomien korkeataajuisten äänien spektristä, joka antaa pää-äänen. Nämä äänet värähtelevät 4-7Hz:n taajuudella binauraalista värähtelyä, avaamalla oven mystisille kokemuksille ja synkronoimalla aivojen puoliskot, joka harmonisoi ajatuksen kulkua.
Gongin luomat ääniaallot luovat uusia monimutkaisia ääniä, jotka muutuvat tilallisiksi ja arvaamattomiksi niin, ettei ihmismieli voi ennustaa kyseistä ääntä. Siksi ihmiset kuulevat mietiskelyn/meditaation aikana usein kelloja, rumpuja, harppuja, sarvia, jopa ihmisen ääniä tai koko kuoroa - etsivä tietoisuus pyrkii määrittelemään kuulemamme äänen.
Gongin äänissä syntyvät ns. yhdistelmä-äänet, jotka muodostuvat juuri omassa kuulojärjestelmässämme. Nämä yhdistelmä-äänet ovat vastuussa kaksoisäänen vastaanottamisesta, joka akustisten asiantuntijoiden mielestä on täydellinen ilmiö.
___________________________________________________
ARVO PÄRT. SAKRAALNE MINIMALISM.
16.06.2025 / 19:00 / Mihkli Kirik Turku
Meditatiivne kontsert, kus kõlavad Arvo Pärdi teosed.
Kammermuusika tutvub heliteraapiaga!
Kontserdil kõlab maailmakuulsa eesti helilooja Arvo Pärdi looming ebatavalises esituses – klaveril, viiulil ja planetaarsetel gongidel.
Kontserdil kõlab maailmakuulsa eesti helilooja Arvo Pärdi looming ebatavalises esituses – klaveril, viiulil ja planetaarsetel gongidel.
Arvo Pärdi muusikastiili nimetatakse tihti „uueks lihtsuseks“, samuti „sakraalseks minimalismiks“ või ka „uueks õnnistusmuusikaks“.
Juba ennemuistsetest aegadest on muusikat ikka kasutatud ülevate hingetundmuste saavutamiseks, igavikulisuseni jõudmiseks, ülendades inimteadvust ja äratades temas jumalikke tundeid. Arvo Pärti peetakse uuema aja hingelise muusika loojate sekka kuuluvaks. Sakraalsete pillidega võimendatud Arvo Pärdi looming on eriti sügava mõjuga.
Autor ise määratleb end metamorfoosselt:
„Iga fraas on omaette hingamine. Tema sisemine valu ja selle valu äravõtmine on omavahel seotud ja moodustavad hingamise. Pausides tuleb õppida kuulama vaikust, osata tunnetada iga heli tekitatud vibratsioone, tema kestvust ja üleminekut järgmisele helile, selle sammu kaalu. Kiirustada ei tohi, tuleb hinnata iga sammu punktist punkti noodipaberil. Samm edasi tuleb teha alles siis, kui oled läbi oma „puhastustule“ lasknud kõikvõimalikud nootide variandid. Alles kõik kannatused läbinud heli saab olla täiuslik.“
„Iga fraas on omaette hingamine. Tema sisemine valu ja selle valu äravõtmine on omavahel seotud ja moodustavad hingamise. Pausides tuleb õppida kuulama vaikust, osata tunnetada iga heli tekitatud vibratsioone, tema kestvust ja üleminekut järgmisele helile, selle sammu kaalu. Kiirustada ei tohi, tuleb hinnata iga sammu punktist punkti noodipaberil. Samm edasi tuleb teha alles siis, kui oled läbi oma „puhastustule“ lasknud kõikvõimalikud nootide variandid. Alles kõik kannatused läbinud heli saab olla täiuslik.“
Kõlavad järgmised Arvo Pärdi teosed:
• Fratres
• Für Alina
• Spiegel im Spiegel
• Variationen zur Gesundung von Arinuschka
• Ukuaru valss
• Passacaglia
• Für Alina
• Spiegel im Spiegel
• Variationen zur Gesundung von Arinuschka
• Ukuaru valss
• Passacaglia

Juba kakskümmend aastat on Leena Laasi kireks barokkviiul. Ta on lõpetanud Teatri- ja Muusikaakadeemia teist korda magistratuuri Varajase muusika interpretatsiooni osakonnas barokkviiuli erilal ja valdab vabalt ka selle pilli spetsiifikat.
Lisaks aktiivsele interpreeditegevusele on Leena Laas viiulipedagoog ning on juhendanud meistrikursusi Kokkolas (Soome) ja Stokholmis (Rootsi). Leena Laas tegutseb Keila ja Nõmme Muusikakoolis viiuliõpetajana.


või kohapeal enne kontserti
12 € / õpilased (7-18a)
18 € / üliõpilased ja pensionärid
28 € / tavapilet eelmüügist
35 € /kontserdipäeval
18 € / üliõpilased ja pensionärid
28 € / tavapilet eelmüügist
35 € /kontserdipäeval
Kontsert kestab 1,5-2 tundi ilma vaheajata
Uksed avatakse kl 18:30
Uksed avatakse kl 18:30

Mihkli Kirik, Puistokatu 16, 20100 Turku
GONG on üks vanimaid muusikariistu, mida kasutatakse mõttetegevuse ja taju avardamiseks, vastu võtmaks seda, mis jääb tavaliselt väljaspoole taju piire. India, Hiina ja Lõuna-Aasias peetakse gongi iidsetest aegadest kultuspilliks ja kasutatakse mõtlustes ja hingelistes praktikates.
Gong on oma olemuselt idiofoon, luues nn. loodusliku valge müra ühes laia spektriga harmoonilistest ülemhelidest, peenetest, pea kuuldamatutest kõrgsageduslikest helidest, mis saadavad peatooni. Vibreerides vahemikus 4-7 Hz, kutsuvad need helid esile binauraalseid vibratsioone, avades ukse müstilistele kogemustele ja sünkroniseerivad aju poolkerad ning harmoniseerivad mõttetegevuse.
Gongi loodud helilained üksteise voos loovad uusi keerukaid toone, tehes heli nii ruumiliseks ja etteaimamatuks, et inimmõistus ei suuda ennustada seda kõla. Just sellepärast kuulevad inimesed tihti gongimõtluse ajal kelli, trumme, harfi, sarve, kogunisti inimhääli või tervet koori – see on meie otsiv teadvus, mis püüab kuuldavat heli määratleda.
Gongi kõlades tekivad nn. kombinatoorsed toonid, mis formeeruvad just meie enese kuulmissüsteemis. Just need kombinatoorsed toonid on vastutavad kahetise heli vastuvõtmise eest, olles akustikaspetsialistide meelest täielik fenomen.
___________________________________
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti